Vineri, 11 Martie 2016 20:02

Aniversarea

Scris de
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

4

de Jeroen Van Den Berg

 

Regia artistică: Erwin Şimşensohnaniversarea afis

Scenografia: Iuliana Gherghescu

Video design: Andrei Cozlac

Sound design: Ana Teodora Popa

Mişcare scenică: Victoria Bucun

Asistent regie artistică: Marius Rogojinschi

Traducere: Liliana Alexandrescu

 

 

Durata spectacolului: 1 oră şi 20 minute

Stagiunea 2015 - 2016

Data premierei: 30 ianuarie 2016 ora 19.00

 

Distribuţia:

 

Mama              Daniela Bucătaru

Tata                 Sorin Ciofu

Esther             Alexandra Vicol

Jurgen             Răzvan Amitroaei

Thea                Gina Pătraşcu


Regizor tehnic: Butuman Petruț Sufleur: Mariana Sârbu Videoproiecţie: Eugen Ipate Sunet: Cătălin Bălăniuc Maestru lumini: Eugen Vizitiu  Tehnicieni lumini: Dumitru Cercel, Vasile Blană  Cabinieră: Gabriela Mihăescu  Peruchieră: Daniela Crăiniciuc Recuzită: Valentin Macuc  Tehnicieni scenă: Doru Bugeac, Marian Stancu

 

 


 


 "Teatrul nu oferă soluţii! Doar pune spectatorul pe gânduri!"

Dialog cu Erwin Şimşensohn, regizorul spectacolului:

 

- Iată-te, stimate oaspete, şi prieten al Teatrului "Eminescu". Ce ai dori să ştie publicul botoşănean despre dumneata?

- În primul rând, că sunt un foarte bun partener de dialog. Actul teatral nu poate exista ca act scenic în sine, ci doar raportăndu-se la publicul său. Consider că orice formă de elitism teatral, greşit interpretat, nu poate decât să dăuneze spectacolului. Elitismul este benefic doar în măsura în care își propune o educare a publicului, o încercare de a-l maturiza, de a-l face pe spectator să se confrunte cu adevăruri nespuse; dar asta obligatoriu prin poveste, prin conținut esențial și nu doar prin formă. Regizorul trebuie să se adapteze diferitelor categorii de public pe care le are în faţă, dar neuitând de rolul său de educator spre înalte valori.

Revin la credința în poveste. O poveste pe care spectatorul să o poată înţelege, punându-şi probleme, punându-şi întrebări. Teatrul nu oferă soluţii! Doar pune spectatorul pe gânduri! Însă, spectatorul trebuie să înţeleagă despre ce a fost vorba în reprezentaţia de pe scenă. Cine? Ce? Despre ce s-a vorbit? Când? Cum? Privitorul din sala de teatru va trebui să aibă o percepţie clară asupra a ceea ce i s-a oferit de pe scenă.

- ... şi câteva amănunte din CV-ul dumitale...

- Am terminat regia de teatru la UNATC Bucureşti, în 2003, la clasa doamnei profesoare Cătălina Buzoianu, o mare regizoare şi o profesoară cu totul de excepţie. Am făcut parte din ultima generaţie care a urmat cinci ani de facultate. Ulterior s-a trecut la sistemul de patru ani şi apoi la cel cu trei ani de studiu şi masterat, formula ultimă - cea actuală - părându-mi-se cu totul nepotrivită în zona studiilor vocaţionale. Am montat câte un spectacol în ultimii doi ani de facultate. Primul spectacol profesionist l-am realizat la Teatrul "Tineretului" din Piatra Neamţ.

Apoi, viaţa mea a luat o altă turnură, m-am ocupat de alte lucruri: publicitate, televiziune, am lucrat la firma mea de organizare de evenimente. Am condus şi o organizaţie neguvernamentală semnificativă prin proporţii.

După zece ani, în 2013, am revenit în lumea scenei, montând două spectacole la Teatrul Evreiesc de Stat, pentru “Yentl“ obținând două nominalizări la Premiile UNITER, una concretizându-se într-un premiu: Cea mai bună actriţă în rol principal: Alexandra Fasolă. Apoi am fost invitat la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, la Brăila, la Galaţi şi, iată, acum la Botoşani. Urmează în 2016, Teatrul Național București, Teatrul Excelsior, Arad și din nou Teatrul Național din Târgu Mureş.

- Iar despre "Aniversarea"?

- "Aniversarea" este un text olandez contemporan, dramaturgul – Jeroen Van Den Berg - fiind regizor "la bază", profesor de regie şi dramaturg de succes. Povestea este extrem de dură, foarte vie, foarte actuală. Textul "vorbeşte" pe limba noastră, limba de astăzi... este o poveste de viaţă puternică şi cred că mulţi spectatori se vor regăsi - fie în unul din cele cinci personaje, fie în cunoştinţe, prieteni care trec acum sau au trecut de puţin timp prin situaţii precum cele din spectacol.

E o poveste care va emoţiona cu siguranţă, este o comedie „dark”, sau dacă vreți, dramă cu momente comice.

Se vorbeşte în spectacol despre o familie complet disfuncţională, care trăieşte în minciună, în ipocrizie, trăieşte acoperită de prefăcătorie.

Aniversarea unei zile de naştere crează cadrul destrămării acestei ipocrizii şi revelarea adevăratei disfuncţionalităţi din interiorul familiei. O disfuncţionalitate care, din nefericire, se regăseşte şi în viaţa multor familii din jurul nostru.

 

                                                                                                 T. A.

"Să nu ne mai minţim!"

 

Iuliana Gherghescu, scenograf

Pentru Teatrul "Eminescu" din Botoşani, Iuliana Gherghescu  reprezintă "noul val" din scenografia românească. Riguroasă peste limitele fireşti, mereu predispusă la efort, inspirată, perfecţionistă, Iuliana Gherghescu este o creatoare în cel mai deplin înţeles al cuvântului. Ea reuşeşte să aducă în domeniu - şi în Teatrul din Botoşani - un "alt aer".

Absolventă de "scenografie", în 2007, la Academia de Teatru şi Film din Bucureşti, Iuliana Gherghescu şi-a făcut masteratul la aceeaşi Academie, între 2008 şi 2010, după care a urmat un alt masterat, tot în scenografie, dar în Statele Unite ale Americii. De un an de zile, Iuliana Gherghescu este şi... doctor în scenografie. Domnia sa are la activ şi o "experienţă" de cinci luni de muncă la Paris, în preajma unuia din marii scenografi ai lumii.

În ţară, Iuliana Gherghescu a lucrat scenografia unor spectacole la teatre din Sibiu şi Bucureşti, la "Naţional" şi la "Comedie", la "Metropolis", pentru diferite teatre independente.

Între bucuriile Iulianei Gherghescu - aceea de a lucra în scenografie precum într-un "proces tehnologic" continuu, în care frumuseţea se află în elaborarea schiţelor, a proiectului în ansamblu, în prezentarea propunerilor, în lucrul cu echipa. În viziunea Iulianei Gherghescu un spectacl nu este un proiect doar al unui regizor sau a unor anumiţi actori. Spectacolul de teatru este un proiect de echipă!

Despre "Aniversarea", Iuliana Gherghescu spunea:

"Spectacolul "vorbeşte" despre o familie care încearcă să mascheze anumite probleme. Şi, mai ales mama doreşte foarte mult să ascundă situaţia reală. Ea, mama, este genul de femeie care trăieşte într-o melancolie în care încearcă să-i aducă pe toţi cei din jurul său. Este o lume care se destramă, dar pe care doar ea, mama, vrea să o ţină în picioare. Asta în vreme ce restul componentelor din familie încep să cadă.

Scenografic... cel mai important element care arată această cădere este chiar întreaga atmosferă, cu pereţii care nu mai au forma normală şi care crapă din ce în ce mai accentuat şi îşi schimbă şi culoarea... e o formă abstractă a minţii şi a sufletului... situaţia e agasantă, din ce în ce mai agasantă, pentru ca în cele din urmă toate să izbucnească, să explodeze...

Spectacolul acesta "spune" ceva: că trebuie să fim sinceri cu noi, că trebuie să nu ne mai ascundem! Să nu ne mai minţim! Acesta este "strigătul" spectacolului!

 

 

 

 

 

 

Citit 1582 ori Ultima modificare Marți, 19 Septembrie 2017 12:47

Articole recente - Teatrul Botosani

Mai multe din această categorie: « Balerinul Turbat Bani din cer »