Marți, 12 Mai 2015 10:12

Câinele Grădinarului

Scris de
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

cover caine

de Lope de Vega

 Regia artistică: ALEXANDRU VASILACHE

Scenografia: MIHAI PASTRAMAGIU

Coregrafia: VICTORIA BUCUN

 afis.Cainele.gradinarului.A2.1

Distribuția :

CRISTINA CIOFU

BOGDAN MUNCACIU

GHEORGHE FRUNZĂ

CEZAR AMITROAEI

VOLIN COSTIN

LENUȘ TEODORA MORARU

SILVIA RĂILEANU

ALEXANDRU DOBYNCIUC

VALI POPA

PETRUȚ BUTUMAN

ALEXANDRA VICOL

MIHAI DONȚU

DRAGOȘ RADU

NARCISA VORNICU

SORIN CIOFU

IOAN CREȚESCU

LIDIA UJA

VLAD VOLF

 


 

 

" Despre gelozie, ură și ... dragoste " Cervantes l-a numit pe Lope de Vega "miracolul naturii". Într-adevăr, datorită creației lui teatrul spaniol a ajuns la perfecțiune, dramaturgia spaniolă a ocupat un loc deosebit în literatura universală.

Un loc aparte în lucrările marelui poet Lope de Vega au avut comediile. Una dintre cele mai extraordinare dintre toate comediile scrise de pana poietului este "Câinele grădinarului".

În piesă ia avânt o poveste de dragoste între Diana și Teodoro, personaje care aparțin unor clase diferite.Sentimentele lor de iubire apar din gelozie. Pornind de aic iautorul provoacă o disonanță în relația dintre îndrăgostiți creând o situație comică.

Piesa are un șir de situații comice dar totodată au o tentă dramatică. Personajele suferă mult din cauza a două sentimente puternice cum sunt gelozia, ura și dragostea.

Pentru orice actor este provocare orice rol jucat din piesele marelui poet dar în special un personaj jucat din faimoasa piesă: ”Câinele grădinarului”.

ALEXANDRU VASILACHE

S-a spus despre apariţia lui Lope de Vega în peisajul teatrului spaniol că este una similară cu apariţia lui Shakespeare în teatrul englez. Autor a peste 700 de comedii, din care s-au păstrat circa 400, cu o dramaturgie scrisă exclusiv în versuri, Lope de Vega este unul dintre cei mai prolifici autori dramatici din istoria universală a teatrului.

Foarte preocupat de spectator și de satisfacția pe care teatrul o poate oferi publicului, acest reprezentant de seamă al Secolului de Aur spaniol a fost și unul din deschizătorii de drumuri în ceea ce privește meditațiile asupra artei spectacolului. În lucrarea sa din anul 1609, Noua artă de a face comedii, își propune o reformare substanțială a teatrului, contrariindu-și contemporanii și făcându-și un adversar din ceea ce se numea „teatru academic”. Concret, Lope de Vega mută accentele de pe reguli pe gustul publicului ceea ce, desigur, într-un secol în care rigorile clasicismului erau deja dominante, poate părea scandalos. Orice ideologie îi repugnă, religiozitatea în teatru îl indispune profund, iar canoanele pur și simplu îl îngrețoșează… E preocupat, în schimb, de verosimilitatea situațiilor și de simplitate. Tema iubirii și a onoarei sunt omniprezente în textele sale dramatice.

CĂLIN CIOBOTARI

 

„Câinele grădinarului”

Contesa Diana se îndrăgostește de secretarul ei, lucru inadmisibil în codul spaniol al onoarei. Situaţia e cu atât mai ingrată cu cât Teodoro este deja în dragoste cu slujnica Marcela, având intenţii serioase cu ea. E, însă, un bărbat inteligent şi, poate tocmai de aceea, slab şi cu unele gânduri de mărire. Dar mecanismele dragostei sunt complicate, iar pasiunea contesei creşte direct proporţional cu gelozia. Întreaga piesă este centrată tocmai pe descriere, plină de umor și substanță, a nisipurilor mişcătoare ce alcătuiesc inima femeii. Plecările şi revenirile contesei creionează o superbă „dialectică” a iubirii, cu sentimente de nestrunit, cu blocaje dictate de diferențele sociale, dar şi cu happy-end-uri din care toată lumea iese mulțumită.

CĂLIN CIOBOTARI


 

 

Citit 2370 ori Ultima modificare Vineri, 17 Martie 2017 10:58
Mai multe din această categorie: « Clubul etichetelor Flori, filme, fete sau baieti »